We weten allemaal dat rijden met twee wielen gevaarlijk is, en rijden met twee wielen tijdens de spits in drukke straten is nog gevaarlijker. Elke auto kan je gemakkelijk neerhalen met slechts een paar hobbels. We weten allemaal wat er vervolgens gebeurt als je wordt verbluft door een snel rijdend voertuig in een drukke straat.
Onaangekondigde ongevallen gebeuren en ‘s werelds beste chauffeurs en rijders zijn geen uitzondering, dus veiligheidsmaatregelen zijn altijd belangrijk. Gebruik deze systeemhelm dus altijd.
Hoewel de meeste ongevallen dodelijk lichamelijk letsel veroorzaken en vaak leiden tot invaliditeit, zijn TBI of traumatisch hersenletsel de meest voorkomende gevolgen van motorongevallen. Dit gebeurt meestal omdat er geen bescherming op het hoofd van de berijder zit, zoals een helm. Onze hoofden worden beschermd door een stevige botmassa die de schedel wordt genoemd, maar als we op beton slaan of hard op het hoofd slaan, kunnen de hersenen de schedel raken, wat ernstige schade aan de hersenen veroorzaakt.
Hoewel traumatisch hersenletsel vaker voorkomt bij volwassenen dan bij kinderen, lopen kinderen meer kans om tegen het hoofd te worden geslagen tijdens het fietsen in hun buurt, maar motorongevallen komen vaker voor dan fietsongevallen.
Hoewel er de afgelopen jaren talloze gedocumenteerde onderzoeken zijn naar de schade die motorongevallen aan het menselijk brein kunnen toebrengen, vinden er jaarlijks nog steeds ernstige ongevallen plaats onder motorrijders omdat ze geen helm dragen.
Ernstige hersenbeschadiging kan later tot de dood leiden, maar als je geluk hebt, kan al het geld op de bank, zo niet jaren, worden besteed aan medicijnen, revalidatie en fysiotherapie. Het trieste hiervan is dat als je een traumatisch hersenletsel ervaart, er geen goedkope manier is om je weer op de been te krijgen. U kunt maanden of jaren van uw leven in bed liggen, nadenkend over wat u had moeten doen om een ongeluk te voorkomen en waar u misschien kracht nodig heeft om weer op te staan.
Leave a Reply