
De bootverfwereld was iets dat we allemaal probeerden te vermijden. Veel reders waren van mening dat het beter was om de boot eerst uit te graven alvorens hem te verven. Dit is nog steeds een prima optie, maar het is niet de enige.
Het schilderen van een houten boot kan je beslist het beste overlaten aan de mensen die van restauratie houden, maar boten van glasvezel zijn anders.
De nieuwe boot van glasvezel is een schoonheid. Je wilt ze gewoon aanraken en aanraken. De kleur is zo diep en ziet er aantrekkelijk uit. In feite worden deze kleuren bewaard in een gelcoat.
De gelcoat is de buitenste laag van het bootverf. Deze laag zal na jaren van blootstelling aan de elementen beginnen te vervagen en zijn glans verliezen. U hebt waarschijnlijk veel tijd besteed aan het polijsten van uw boot om hem glanzend te houden. Je hebt misschien gemerkt dat je dit steeds vaker moet doen om dezelfde glans te behouden. In dit geval kunt u de bootverfroute overwegen.
Het aanbrengen van bootlak kunt u het beste overlaten aan een vakman. Hiervoor zijn twee fundamentele redenen. Ten eerste zit bootverf van glasvezel vol met vervelende chemicaliën en vereist de juiste uitrusting om uw eigen veiligheid te waarborgen. Ten tweede, als je een perfecte afwerking wilt, heb je een spuiterij nodig. Sommige bootschilders zullen je vertellen dat je dezelfde afwerking aan de buitenkant kunt krijgen. Dit is niet waar. Als iemand u dit voorstelt, laat uw schip dan niet bij hen achter en vraag hen niets te doen.
Bootverf moet op een licht poreuze ondergrond worden aangebracht om goed aan de boot te hechten. Door de jaren heen, terwijl het vat in de was werd gezet en gepolijst, werden deze poreuze oppervlakken gevuld met was. Dit moet nu allemaal geschuurd worden.
De tijd en moeite die is besteed aan het voorbereiden van de boot om het afwerkingsniveau te bepalen. Hoe meer tijd u besteedt aan het voorbereiden van uw boot, hoe beter.
Het is belangrijk dat er absoluut geen lucht onder de bootlak zit. In het begin vraag je je misschien af hoe dit kan gebeuren. Maar kijk snel naar de boot. Zien waar de schroeven heen gaan of waar twee verschillende delen van de boot in elkaar passen? Als u hier overheen schildert, kan er lucht vast komen te zitten bovenop de schroefkoppen of waar oppervlakken samenkomen. Dit zal opborrelen en er daarna lelijk uitzien.
Schilders namen toe met de hausse in boten van glasvezel. U kunt nu een goede verfbeurt voor de boot voltooien. Controleer grondig het eerdere werk van de persoon die het gebruikt.